Erzurum Kongresi (23 Temmuz-7 Ağustos 1919) İle Sivas Kongresi (4-11 Eylül 1919) Arasındaki Farklılıklar
Erzurum Kongresi (23 Temmuz – 7 Ağustos 1919) ve Sivas Kongresi (4 Eylül – 11 Eylül 1919) Türk milletinin kaderinin değiştiren, geleceğine yön veren Türk milleti için çok önemli iki kongredir. Bu kongreler Ulu Önder Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK önderliğinde Türk Milletinin kendi kendini kurtarma planının temelidir.
Çeşitli yerlerden kongrelere katılan aydınlar, bölgelerinin önde gelen insanları vatanın ve milletin kurtarılması için büyük çabalar harcamışlardır. Bu çabalar ileriki safhalarda meyvelerini verecek ve Mustafa Kemal ATATÜRK önderliğinde Türk Milletinin kurtuluşu, her türlü direniş ve bir olma faaliyetleri sonucunda gerçekleşecek ve nihayetinde bugün bünyesinde özgürce yaşadığımız, soydaşlarımızı ve diğer tüm mazlum milletleri koruyup kollayan büyük, güçlü ve tam bağımsız Türkiye Cumhuriyeti kurulacaktır.
Geçmişte bu kongreye katılanlar kahraman olarak anılmış, bugün anılmakta ve Türkiye Cumhuriyeti var oldukça; yani sonsuza değin kahraman olarak anılacaklardır. O kahramanlar büyük Türk Milletinin kalbinde her zaman büyük yer tutacaklardır.
Türk Milletinin kaderini etkileyen bu kongreler her ne kadar hizmet ettikleri amaç, yöntemler gibi yönlerden benzer de olsalar aralarında farklılıklar bulunmaktadır. Bu makalemizde biz de bu farklılıklara değineceğiz. Tüm okurlarımıza keyifli okumalar dileriz.
Kongreler Arasındaki Farklar
İki kongre toplanış amacı bakımından farklılık göstermektedir. Erzurum Kongresindeki amaç, doğuda faaliyet gösteren cemiyetleri tek bir çatı altında toplamaktır ve gerçekleştirilmiştir. Kongreye Mustafa Kemal ATATÜRK’ ün katılmasıyla toplanış amacı bölgesel olan kongrede, ulusun bütününü ilgilendiren kararlar alınmıştır. Bu özelliğiyle Erzurum Kongresi bir milli kongredir. Erzurum Kongresinde, Sivas’ta bir kongre toplanması kararı da alınmıştır. Sivas Kongresindeki amaç ise tüm Milli cemiyetleri tek bir çatı altında toplamaktır ve gerçekleştirilmiştir. Hem amaç hem de alınan kararlar ulusaldır. Kararlar tüm Anadolu ve Osmanlı topraklarıyla ilgilidir. Mebusan Meclisinin toplanması istenmiştir.
Manda ve himayenin ele alınışında da kongreler arası farklılık bulunmaktadır. Erzurum kongresinde manda ve himaye kabul edilmezken; Sivas Kongresinde manda ve himaye bir daha tartışılmamak üzere kesinlikle reddedilmiştir.
İki kongre arasında biçim olarak da farklılıklar bulunmaktadır. Kongrelerin katılımcılarının temsil ettiği yerler bu bağlamda ele alınabilir. Erzurum Kongresinde delegeler yalnızca doğu illerinden seçilmiştir. Ancak Sivas Kongresine her ilden üçer delege davet edilmiştir ve kongre, Anadolu’nun çeşitli yerlerinden kongreye gelebilen delegelerle gerçekleşmiştir.
Erzurum Kongresi Türk Kurtuluş Savaşı’nın siyasi olarak ilk basamaklarından kabul edilebilir. Sivas Kongresi ise Anadolu ve İstanbul hükümeti konusunda alınan kararlardan ötürü Erzurum Kongresinin devamı olarak kabul edilir.
Her iki kongre de Türk Milletini bugün olduğu yeri etkilemiş, Milleti yeniden diriltmiştir. Bu makale vesilesiyle tekrardan Ulu Önder Mustafa Kemal ATATÜRK’ ü ve silah arkadaşlarını rahmet, minnet ve saygıyla anıyor ve onlara şükranlarımızı iletiyoruz.
Özel ders vermek istiyorsanız, hizmetlerimiz için sitemizi inceleyin.